“Stabat Mater dolorosa” (De moeder van Christus stond met smarten). Het is niet precies te bepalen wie deze naar de beginwoorden van het stabat mater genoemde tekst heeft geschreven en wanneer deze is ontstaan. De tekst, die tot het genre klaagliederen van Maria behoort, werd vermoedelijk tussen de 12e en 14e eeuw geschreven en is waarschijnlijk afkomstig uit Frankrijk of Italië.

Door de invoering van het mariafeest  – de zeven smarten van de heilige maagd Maria – op 15 september vond het voor privé-gebruik bedoelde gebed in 1727 zijn plaats in het misboek, onder de vorm van een sequens.

Doorheen de eeuwen was de tekst een inspiratiebron voor menig componist, en ook voor Luigi Boccherini. Naast de oprechte spiritualiteit en eenvoud van het werk zijn het sprankelende karakter en de originaliteit kenmerkend voor de invulling van het Stabat Mater van deze componist. Recitatieven worden afgewisseld met opera-achtige aria’s waardoor het religieuze tafereel toch een vrij theatraal karakter krijgt. Hierbij worden de emoties van Maria aan het kruis zo intens verklankt dat het geen mens onberoerd kan laten. Dit ontroerende spirituele verhaal wordt erg tastbaar voor de luisteraar die helemaal meegevoerd wordt in de emotionele gevoelsbeleving van de moeder in dit passieverhaal

 

droppedimage

Capriola di Gioia brengt jonge topmusici van overal ter wereld bij elkaar om dit werk uit te voeren. Het sprankelende, theatrale en originele karakter van dit prachtige Stabat Mater wordt tot leven gebracht zonder te raken aan de spiritualiteit en de eenvoud van het werk.

*

Bezetting:
Sopraan
Strijkkwintet
Basso Continuo