“Cara sempre a gl’ occhi miei

bella Cinthia dove sei?”

Toen François-Joseph Fétis in 1832 aangesteld werd als directeur v
 
droppedimage
 
an het destijds nieuwe Brusselse Conservatorium en daarvoor het prestigieuze Parijs achterliet, kon men nog niet vermoeden welk een impact hij op de muziekwereld zou hebben. De man had een neus voor het binnenhalen van muzikaal talent in zijn Conservatorium en naast zijn muziek-geschiedkundige geschriften en tal van recensies, wist hij ook een enorme collectie op te bouwen aan composities van toondichters uit de ganse muziekgeschiedenis.  Na zijn dood schonk hij zijn persoonlijke bibliotheek aan het koninkrijk België en tot op vandaag wordt het ‘Fétis-fonds’ bewaard en beheerd in de Koninklijke Bibliotheek van België.

Slechts weinigen weten dat deze bibliotheek een immense hoeveelheid aan muziekpartituren huisvest waaronder een groot aandeel authentieke manuscripten.  Op vraag van de muziekafdeling van de Koninklijke Bibliotheek dook Capriola di Gioia in een tot nu toe onberoerd manuscript uit Fétis’ persoonlijke collectie.

In deze handschriften ontdekten we prachtige sopraan-continuo-cantates van onder andere A. Scarlatti , G.B. Pergolesi en een aantal anonieme composities. Daarnaast ook een groot aantal  klavecimbelsonates.  Na deze ontdekking kon een concert met deze muzikale parels natuurlijk niet uitblijven. Het repertoire, perfect op het lijf geschreven van Capriola di Gioia, zal volgend seizoen voor het eerst uitgevoerd worden te Brussel in het Paleis van Lotharingen.

Dit programma laat het publiek kennis maken met nieuwe – misschien wel nooit eerder uitgevoerde – ‘oude muziek’ . Het spreekt voor zich dat dit een unieke en verrijkende ervaring betekent voor de liefhebber van barokmuziek die steeds op zoek blijft naar meer…  Onbekend maakt zeker niet onbemind – dat kunnen wij alvast garanderen!

Bezetting:
sopraan, viool, theorbe, gamba, klavecimbel